Daripada Abu Hurairah RA, beliau berkata, "Rasulullah SAW bersabda: "Iman itu ada tujuh puluh lebih atau enam puluh lebih cabang. Yang paling utama adalah perkataan لاَ إِلَهَ إِلا اللَّهُ (Tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah) dan yang paling rendah adalah menyingkirkan gangguan-ganguan yang menyakitkan di jalanan. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman."
My Diary

Selamat Hari Raya 1439H/2018M

Alhamdulillah syukur kepada hadrat Ilahi dipanjangkan usia untuk bertemu Syawal 1439 (bermakna... dah 39 dah umur aku ikut hijrah... tua dahh . Raya kali ini agak bermakna, bukan sahaja lengkap satu keluarga (eh bukan setiap tahun memang lengkap ke ?), bahkan kehadiran ahli keluarga baru merangkap ipar baru yang merupakan suami kepada adik bongsu kami. Kini jumlah ahli keluarga menjadi 10. Macam biasa, hari raya pertama berkumpul di rumah di Bandar Baru UDA. Cuma awal pagi ni...

Product Review

Bersenam di rumah

Dalam kesibukan kita meneruskan aktiviti harian mencari rezeki, kesihatan jangan dilupakan. Selain pemakanan yang seimbang, kita juga perlu bersenam. Bersenam tidak semestinya di padang atau di gym. Bersenam di rumah pun boleh. Bersenam di luar rumah Bagi yang ingin bersenam di rumah, mungkin memerlukan panduan untuk menghasilkan senaman yang efektif dan berkesan. Seorang jurulatih kecergasan, yang juga seorang penggusti profesional... John Cena Grant Davinson (Dunkan...

My Diary

Pilihan Raya Umum 2018

Marilah mari... pergi mengundi.. tunaikan lah kewajipan.. pada negara Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya mengundi pada PRU14 kali ini. Sesuatu yang sebenarnya saya patut lakukan 14 tahun yang lalu, iaitu ketika PRU11 atau PRU2004. Sejak menjejak usia 21 tahun, usia layak mengundi, saya tidak mendaftar sebagai pengundi. Bukan sebab protes tapi sebab malas nak pergi pejabat pos untuk mendaftar. Walaupun pejabat pos tu sepelaung je dari rumah, saya menghadapi masalah kekangan masa...

My Opinion

Stress oh Stress

Perhh tajuk... Faezil tengah stress ke ? Hahahaha.... sebenarnya, siang tadi saya menghadiri kursus Effective Techniques For Stress & Time Management anjuran PIJ Holdings Sdn. Bhd. dan Naga Chain Management Sdn. Bhd. Asalnya seperti kursus-kursus yang lain, tugas saya memantau dan memastikan komputer dan projektor berfungsi dengan lancar di samping membantu Cik Fasihah selaku moderator kursus. Namum begitu, memandangkan saya berada di tempat kejadian sepanjang waktu, maka...

My Opinion

Menghargai pendapat dan citarasa orang lain

Bak kata orang-orang lama, banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam. Bermaksud setiap orang ada kegemaran, kemahuan, kehendak dan pendapat masing-masing. Jika ada 100 orang, maka terhasillah 100 pendapat yang berbeza dan mungkin saling bertentangan antara satu sama lain. Masalah sesetengah manusia di kalangan kita adalah....... terlalu sibuk dengan kegemaran, kemahuan, kehendak dan pendapat orang lain. Seolah kelihatan hanya kegemaran dan kemahuan kita sahaja yang betul dan...

Web Development

Kenangan bersama Microsoft Frontpage

Seorang rakan Facebook saya telah membuat satu hantaran yang menarik.   Once upon a time, there's one LEGENDARY WEAPON of webmasters. Well.. at least in the beninginging.. ???? Posted by Nizam Ahamad on Wednesday, February 21, 2018   Versi pertama yang saya guna adalah Microsoft FrontPage Express 2.0 Antaramuka MS FrontPage Express Masa tu kalau tak silap pada tahun 1998, saya terjumpa software ini di PC yang dibeli oleh ayah saya untuk kegunaan...