Daripada Abu Hurairah RA, beliau berkata, "Rasulullah SAW bersabda: "Iman itu ada tujuh puluh lebih atau enam puluh lebih cabang. Yang paling utama adalah perkataan لاَ إِلَهَ إِلا اللَّهُ (Tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah) dan yang paling rendah adalah menyingkirkan gangguan-ganguan yang menyakitkan di jalanan. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman."
My Diary

Majlis Pertunangan Sepupu

Alhamdulillah salah seorang cucu Allahyarham Tuan Haji Yasar kini bergelar tunangan orang. Zamzairin (betul ke ejanya mcm ni ?) atau nama manjanya Irin kini selamat bertunang dengan orang Endau. Nampaknya dapat jodoh dengan orang dekat memandangtkan Irin pun duduk kat sebelah je (Mersing). Hari tu, keluarga Irin ada menghadiri majlis pertunangan saya. Kini giliran keluarga saya pulak lah bertandang ke majlis mereka.Berlangsung pada hari kedua Tahun Baru Cina dan saya bercuti selama...

My Diary

Melangkah ke alam baru

Pada suatu hari, seperti sebelum ini, mak hantar mesej menerusi aplikasi WhatsApp calon jodoh. Tak pasti ini calon keberapa. Dah banyak kali dah mak usulkan calon. Tapi nak buat macam mana mak, dah bukan jodoh. Soal jodoh soal perkahwinan bukan benda main-main. Sebab itulah kena pilih calon betul-betul. Bukan main asal pilih sebab tengok member lain dah kahwin. Atau memilih sebab tak tahan orang tanya bila nak kahwin. Tapi calon yang mak usulkan kali ini nampak lain macam....

Cuti-cuti Malaysia

Bercuti di Sunway Lagoon Bersama Keluarga

Alhamdulillah saya bersama dengan adik-adik saya dan ipar-duai telah bercuti ke Sunway Lagoon. Asalnya syarikat adik ipar saya telah mengadakan Hari Keluarga dan Jamuan Tahunan di Sunway Lagoon dan terdapat beberapa keping tiket lebih. Oleh kerana harga yang ditawarkan lebih murah dari biasa, maka kami adik beradik mengambil kesempatan memborong untuk satu keluarga. Walau bagaimana pun, mak dan ayah tak menyertai kami kerana ber'honeymoon' di Turki. Kami telah memilih 30hb November...

Cuti-cuti Malaysia

Bercuti di Universal Studio Singapore

Apabila adik ipar saya menghantar pesanan ringkas Whatsapp mengajak saya bercuti beramai-ramai bersama adik beradik di Universal Studios Singapore, saya tidak mengambil masa yang lama untuk bersetuju memandangkan ia adalah satu idea yang menarik. Selain daripada menambahkan hubungan erat antara sesama adik beradik dan ipar, waktu ini lah sesuai untuk melupakan segala tekanan dan bebanan kerja. Ini adalah kali kedua saya mengunjungi USS selepas kali pertama pada tahun 2016 bersama...

Product Review

Album Terakhir Konsert KRU Gergasi 25 Akhirnya Sampai ke Tangan

Alhamdulillah, dengan izinNya akhirnya VCD Konsert Gergasi 25 KRU sampai ke rumah, setelah lebih sebulan menunggu  Saya membesar dengan lagu-lagu KRU. Bermula dengan album pertama mereka, Canggih pada tahun 1992 yang popular dengan lagu Hanya Kau, kemudian album reKRUed, Awas, Oh La La.  Saya mula membeli album KRU sebaik sahaja selepas tamat sekolah. Album yang saya beli adalah album kompilasi Krumania, Formula Luar Biasa dan terkini... album Konsert Gergasi 25 KRU...

My Diary

Selamat Hari Raya 1439H/2018M

Alhamdulillah syukur kepada hadrat Ilahi dipanjangkan usia untuk bertemu Syawal 1439 (bermakna... dah 39 dah umur aku ikut hijrah... tua dahh ) Raya kali ini agak bermakna, bukan sahaja lengkap satu keluarga (eh bukan setiap tahun memang lengkap ke ?), bahkan kehadiran ahli keluarga baru merangkap ipar baru yang merupakan suami kepada adik bongsu kami. Kini jumlah ahli keluarga menjadi 10. Macam biasa, hari raya pertama berkumpul di rumah di Bandar Baru UDA. Cuma awal pagi ni...